Pedagogisch ICT-coördinator (ingang 1 september 2024 - parttime)

PTS Boom

  • Boom, Antwerpen
  • Vast
  • Deeltijds
  • 1 maand geleden
Functiebeschrijving pedagogisch ICT-ondersteuner:Resultaatsgebied: pedagogisch beleidDe pedagogisch ICT-ondersteuner neemt de taken op die te maken hebben met ICT-integratie in de klas, onderwijsvernieuwing, het ontwikkelen van leerlijnen, en het informeren en bijscholen van leraren en collega’s.
  • pedagogisch ICT-ondersteuner ondersteunt leerkrachten bij de ICT-integratie in de klas en vakoverschrijdende werking.
  • De pedagogisch ICT-ondersteuner schrijft handleidingen over het gebruik van hardware en software.
  • De pedagogisch ICT-ondersteuner geeft opleidingen over ICT-integratie, digiborden, gebruik van tools in de klas,… afhankelijk van de noden.
  • De pedagogisch ICT-ondersteuner ontwikkelt een leerlijn digitale competenties van leerkrachten.
  • De pedagogisch ICT-ondersteuner ontwikkelt een leerlijn voor de eindtermen Digitale competentie en mediawijsheid i.s.m. het team.
  • De pedagogisch ICT-ondersteuner sensibiliseert en motiveert collega’s m.b.t. ICT-toepassingen in hun vakken en studierichtingen.
  • De pedagogisch ICT-ondersteuner professionaliseert het ICT-kernteam, vakwerkgroepen, administratief personeel,… op pedagogisch didactisch vlak (nascholing, zelfstudie, literatuur, enz.).
Resultaatsgebied: schoolorganisatieDe pedagogisch ICT-ondersteuner zorgt voor een vlotte werking op de school en concretiseert het pedagogisch beleid door middel van concrete en specifieke doelen.
  • De pedagogisch ICT-ondersteuner werkt mee een ICT-visie en -beleid uit.
  • De pedagogisch ICT-ondersteuner stelt jaarlijks mee het professionaliseringsplan op.
  • De pedagogisch ICT-ondersteuner geeft advies.
  • De pedagogisch ICT-ondersteuner heeft inzicht in de ICT-noden.
  • De pedagogisch ICT-ondersteuner motiveert en sensibiliseert collega’s.
  • De pedagogisch ICT-ondersteuner is bereid tot het volgen van professionaliseringen in functie van de doelstellingen en de opdracht in de school.
Resultaatsgebied: communicatieDe pedagogisch ICT-ondersteuner communiceert correct met interne en externe partners.
  • De pedagogisch ICT-ondersteuner zorgt voor een goede communicatie naar de verschillende partners die bij de werking betrokken zijn.
Resultaatsgebied: interne en externe samenwerkingDe pedagogisch ICT-ondersteuner bevordert de interne en externe samenwerking tussen alle actoren via een open en transparante overlegcultuur.
  • De pedagogisch ICT-ondersteuner neemt deel aan, bevordert en/of faciliteert onder andere overleg met het ICT-team van de school, de directie, leerkrachten, vakwerkgroepen,…
  • De pedagogisch ICT-ondersteuner neemt actief deel aan netwerken met andere scholen op vlak van onderwijsvernieuwing,…
  • De pedagogisch ICT-coördinator neemt deel aan projectwerking (Vlaamse, Europees,…).
  • De pedagogisch ICT-ondersteuner is aanwezig in naam van de school op ICT-dagen, onderhoudt contacten,… dit in nauw overleg met het ICT-team en directie.
Een pedagogisch ICT-ondersteuner bezit volgende competenties om deze functiebeschrijving op te nemen:
  • onderwijservaring of pedagogisch-didactische kennis;
  • een technische achtergrond of interesse;
  • bij voorkeur heeft deze persoon een pedagogisch diploma;
  • analytisch denkvermogen;
  • overzicht kunnen bewaken;
  • sociale vaardigheden en veranderingsmanagement;
  • evolutie volgen op het vlak van onderwijsvernieuwing.

PTS Boom