Program Manager ICT - Brussels

Egov Select

  • Brussel
  • Vast
  • Voltijds
  • 18 dagen geleden
Bij Egov Select vind je een innovatieve kijk op ICT-dienstverlening met maatschappelijke relevantie. Als autonome organisatie ondersteunen we de federale overheidsdiensten bij hun zoektocht naar gespecialiseerde en gekwalificeerde ICT-medewerkers. Via Egov Select kom je dus niet alleen in de snel evoluerende wereld van de elektronische overheid terecht, maar ook in een zinvolle job met een meerwaarde voor de samenleving. Door jouw inzet krijgen burgers en bedrijven een nieuwe kijk op de overheid.WerkomgevingDe Program manager ICT bij de Federale Politie is verantwoordelijk voor het algemene beheer van IT-projecten. Deze functie omvat het coördineren, plannen en superviseren van IT-initiatieven om ervoor te zorgen dat ze afgestemd zijn op de strategische doelstellingen van de organisatie, met inachtneming van tijds- en budgetbeperkingen. Hij/zij is het enige contactpunt tussen de projectteams en de Chief Information Officer.TaakomschrijvingStrategisch projectbeheer:
  • Een algemene projectmanagementstrategie ontwerpen in samenwerking met belanghebbenden, rekening houdend met de strategische doelstellingen van de Federale Politie.
  • IT-projecten evalueren en prioriteren op basis van hun relevantie voor het bedrijf en hun bijdrage aan de doelstellingen van de organisatie.
  • De commissaris-generaal adviseren over strategische beslissingen met betrekking tot het opstarten, voortzetten, ontwikkelen, uitbreiden, opschorten of beëindigen van huidige en toekomstige projecten.
  • Definiëren en valideren van de algemene systeemarchitectuur, rekening houdend met functionele, technische en organisatorische vereisten.
  • Evalueren en valideren van de keuze van relevante technologieën, frameworks en tools voor projecten, gebaseerd op behoeften en beperkingen.
  • Optimaliseren van systeemschaalbaarheid, beschikbaarheid en beveiligingsprestaties.
  • Voorstellen van innovatie-initiatieven om de duurzaamheid en schaalbaarheid van bestaande, nieuwe en toekomstige informatiesystemen te garanderen.
  • Een algemeen budgettair overzicht van alle projecten behouden en tegelijkertijd voldoen aan alle financiële en contractuele beperkingen, enz.
Coördinatie en samenhang:
  • Zorgen voor coördinatie tussen de verschillende federale politiediensten om de consistentie van projecten te garanderen en duplicatie of conflicten te voorkomen.
  • Communicatie en samenwerking tussen projectteams vergemakkelijken om het delen van middelen, beste praktijken en geleerde lessen aan te moedigen.
Middelenbeheer:
  • Toezien op de toewijzing en het efficiënte gebruik van personele, financiële en technologische middelen voor elk project, zorgen voor waar voor je geld en vaardigheden.
  • De behoefte aan extra middelen vaststellen en de verwerving ervan coördineren volgens de specifieke vereisten van elk project.
Prestatiebewaking en rapportage:
  • Nauwgezet de voortgang van projecten bewaken en activiteiten coördineren, afwijkingen van gedefinieerde doelstellingen identificeren en waar nodig corrigerende maatregelen implementeren om ervoor te zorgen dat deliverables op tijd en met de vereiste kwaliteit worden afgerond.
  • Regelmatig de projectprestaties evalueren aan de hand van belangrijke prestatie-indicatoren (KPI's) en follow-up rapporten leveren aan belanghebbenden en het management.
Risico- en wijzigingsbeheer:
  • Identificeren, beoordelen en beperken van potentiële risico's die samenhangen met elk project en het opzetten van passende actieplannen om de impact op doelstellingen en resultaten te minimaliseren.
  • Veranderingsverzoeken rigoureus beheren, hun relevantie, haalbaarheid en impact op het project beoordelen en zorgen voor transparante communicatie met belanghebbenden.
  • Duidelijk en uitgebreid communiceren, via regelmatige follow-upvergaderingen, over de status van lopende projecten, hun problemen, eventuele vertragingen en te nemen beslissingen.
ProfielomschrijvingTechnische vaardigheden:
  • Aantoonbare ervaring (meer dan vijf jaar) als IT Project Manager, met een aantoonbaar vermogen om complexe projecten te leiden en te controleren (bij voorkeur in de publieke sector en met een goede kennis van openbare aanbestedingen).
  • Beheersing van projectmanagementmethoden (zoals PMBOK, Prince2, Agile, enz.).
  • Certificering of aantoonbare ervaring in programma-/projectmanagement (bijv. Prince 2, PMI, enz.).
ITIL-kennis om bestaande processen te integreren.
  • Goede algemene kennis van de huidige IT-technologieën (On Premise, Cloud, enz.).
  • Inzicht in governance-kwesties.
  • In staat zijn om een algemene strategie te vertalen en op te splitsen in fasen, projecten, enz.
  • Het vermogen om projectgegevens te standaardiseren, centraliseren en beveiligen.
Gedragsvaardigheden:
  • Sterke leiderschaps- en teammanagementvaardigheden, met het vermogen om te motiveren en conflicten op te lossen.
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel intern als extern, om een effectieve samenwerking met belanghebbenden te waarborgen.
  • Het vermogen om uitleg te geven en te communiceren met het senior management.
  • Flexibel, ruimdenkend en resultaatgericht
  • Vaardigheden op het gebied van coaching en training om de algehele organisatie van projectteams te optimaliseren.
  • Vermogen om onder druk te werken en te onderhandelen met verschillende belanghebbenden.
Talen:
  • Frans of Nederlands: uitstekend
  • Tweede taal Frans of Nederlands: goed
  • Engels: goed
Wij biedenOnze federale overheid is volop aan het informatiseren: van cyber security uitdagingen tot digitale communicatie, van netwerkverbeteringen om onze nieuwe manier van werken te ondersteunen tot complexe ontwikkelingsprojecten en optimalisatietrajecten van bestaande applicaties. Wil je hieraan meewerken en zo een maatschappelijke meerwaarde creëren, terwijl je ook aan je persoonlijke ontwikkeling kunt werken en maximale mogelijkheden krijgt om je ambities waar te maken? Dan bieden we je een contract van onbepaalde duur en een duidelijk doel in een stimulerende omgeving en een zeer competitief salarispakket met een hele reeks extralegale voordelen, inbegrepen een mobiliteitsbudget (hospitalisatieverzekering, thuiswerk, maaltijdcheques, mobiliteit, pensioenfonds...). Tevens hechten we veel belang aan een gezonde balans tussen werk en privé en zijn onze kantoren zeer goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

ICTJob