Directeur

  • Borgerhout, Antwerpen
  • Vast
  • Voltijds
  • 2 dagen geleden
  • Versneld solliciteren
Samen met alle medewerkers bouw je actief mee aan een sterke identiteit en relevante stem van SAM binnen het welzijnslandschap. Je bewaakt onze autonome positie en adviseert lokale, regionale en nationale overheden en organisaties in het werkveld op een deskundige manier om hun beleid voor mensen in kwetsbare situaties te verbeteren.Als directeur behartig je zowel de zakelijke als de inhoudelijke belangen van de organisatie binnen de kaders die in goed overleg zijn uitgetekend door de raad van bestuur. Je coördineert en volgt de uitvoering van strategische beleidskeuzes op, zowel inhoudelijk als op organisatorisch vlak. Daarnaast volg je organisatiebrede processen op, zoals innovatie en digitale transformatie, financiën, procesoptimalisatie, communicatie, administratie, medewerkersbeleid en huisvesting, dit in goed overleg met de verantwoordelijke collega's. Je werkt samen met de bestuursorganen en bereidt strategische beslissingen voor.Intern word je geadviseerd, geïnspireerd en ondersteund door collega's met inhoudelijke en organisatiebrede rollen. Samen bepalen en bewaken jullie de strategische koers. Je houdt het overzicht over de samenhang tussen de verschillende thema's en je evalueert de impact van zowel de interne als externe wisselwerking.SAM werkt zelforganiserend en zet actief in op besluitvorming op basis van consent. Als directeur stimuleer je (zelf)leiderschap in een klimaat van vertrouwen en eigenaarschap. Je evalueert organisatiekaders en processen vanuit een toekomstgerichte visie en stuurt bij waar nodig.Je bent eindverantwoordelijke voor de interne en externe communicatiestrategie van de organisatie. Je moedigt medewerkers aan om hun inzichten, kritische reflecties en kennis te delen met de buitenwereld.Profiel
  • Je hebt een masterdiploma en minstens 10 jaar ervaring in een vergelijkbare leidinggevende rol met strategische inslag.
  • Je denkt strategisch en analytisch: de vragen 'Met welk doel?' en 'Voor wie?' zijn je vertrekpunt. Je analyseert snel complexe informatie, onderscheidt hoofd- en bijzaken en kan afstand nemen om zaken op een meer conceptueel niveau te benaderen.
  • Weten wat de uitdagingen van sociale professionals zijn en wat leeft in het welzijnswerkveld is een troef.
  • Je toont organisatiebewustzijn: je hebt inzicht in de zelforganiserende structuur, de interne verhoudingen en de doelstellingen van de organisatie en begrijpt hoe deze elkaar én externe factoren beïnvloeden.
  • Je stuurt coachend en motiverend aan. Je enthousiasmeert en moedigt aan om op succesvolle wijze doelen te bereiken. Je kan je leidinggevende stijl aanpassen aan de verschillende medewerkers.
  • Je kent de mogelijkheden en beperkingen van digitale tools (waaronder AI) en zet ze slim in bij de organisatie van je werk.
  • Voor de zakelijke belangenbehartiging is financiële geletterdheid noodzakelijk.
  • Je werkt oplossingsgericht samen en kan tegelijk zaken kritisch vanuit verschillende oogpunten en belangen benaderen. Je informeert, pleegt overleg, adviseert, ondersteunt en moedigt de samenwerking met interne en externe partners aan.
  • Je bent innovatief, creatief en houdt van nieuwe ideeën, concepten en oplossingen: Je kijkt verder dan conventionele benaderingen en gevestigde methoden. Je bouwt mee aan een cultuur die vernieuwend denken en handelen stimuleert.
Aanbod
  • Bij SAM kijken we naar jouw talenten, ongeacht leeftijd, afkomst, gender, identiteit of beperking. Heb je aanpassingen nodig om te solliciteren of de job uit te oefenen? Laat het ons weten, we denken graag met je mee.
  • Je werkt voltijds en ontvangt een billijke verloning volgens barema K1 van PC 319.01, met overname van relevant opgebouwde werkervaring.
  • Naast je loon bieden we maaltijdcheques, een groeps- en hospitalisatieverzekering, minstens 37 vakantiedagen (bij voltijdse tewerkstelling), glijdende werkuren, een laptop, een smartphone.
  • Ruimte om jezelf verder te ontwikkelen via opleidingen, studiedagen of (vanuit de praktijk) deelname aan werkgroepen.
  • Tijdens je inwerkperiode word je geflankeerd en ondersteund door ervaren inhoudelijk medewerkers en stafmedewerkers en een informatief kader van (in)formele vormingen om je wegwijs te maken in het reilen en zeilen binnen de organisatie. We voorzien een relevante inloopperiode met de huidige directeur.
  • Bij SAM is werk-privébalans belangrijk. Om optimaal samen te werken met je collega's werk je regelmatig op kantoor (Mundo-a in Antwerpen), waarbij af en toe thuiswerken kan.
Praktisch
  • Solliciteren kan tot en met zondag 28 september 2025. Overtuig ons met een heldere brief en cv, waarin je beschrijft welke ervaring, inzichten en kennis jij meebrengt die aansluiten bij deze rol en opdracht van directeur. Bezorg alles via e-mail naar
. Jouw motivatie schrijf je op maximaal 2 A4'tjes neer. * Maandag 29 september 2025 laten we je weten of je geselecteerd bent voor een eerste kort digitaal verkennend gesprek op 2 of 3 oktober 2025. In dit gesprek ontvang je verdere informatie en een schriftelijke thuisopdracht. Het uitwerken van de schriftelijke opdracht met mondelinge toelichting is een onderdeel van de selectieprocedure. Op basis van de eindevaluatie na de gesprekken, volgt er spoedig een assessment voor de eindkandidaten. Los van de eindbeslissing krijg je als eindkandidaat de gelegenheid om met een aantal interne collega's kennis te maken. De eindbeslissing wordt kort na de herfstvakantie genomen.
  • Vragen? Contacteer:
  • Voor inhoudelijke vragen: Michel Tirions, onze voorzitter raad van bestuur -
– tel. +32 486 16 63 13 of * Voor vragen over de sollicitatieprocedure: Marieke Van der Vloedt, onze verantwoordelijke medewerkersbeleid –
, tel. +32 498 399 044 ofPlaats van tewerkstellingTurnhoutsebaan 139A
2140 Borgerhout (Antwerpen)Inhoudelijke contactpersoonMichel Tirions

Socius